Social träning

Som jag tidigare skrev så fortsätter jag att jobba med Tova för att hon ska vara mindre misstänksam mot främmande människor. Jag fick tips av en person att ha henne i en hage i butiken i stället för att hon går lös, för att hon ska känna sig tryggare. Det funkade inte så bra. Först försökte hon bita sig ut, sedan började hon gnälla hela tiden jag var inom synhåll. helst vill hon följa med mig varje steg jag tar, men det är lite opraktiskt när man rör sig i en så pass stor lokal som vi har ( butik ca 300 kvm och lagret ungefär lika stort) så jag får se till veckan hur jag gör. Hon kanske måste hålla sig i fikarummet i alla fall större delan av dagen men komma ut i butiken nån stund då och då när det är ganska lite kunder. Det är ganska jobbigt att man måste säga åt alla att de ska ignorera henne. Även om man skriver lappar och skyltar så är det inte alla som läser dem.
Jag har varit jättetrött de senaste veckorna. Säkert är det oron för hur det ska gå med den här lilla fröken som tar på krafterna, samt att man både ska jobba och samtidigt hålla koll på henne.
Ang. hennes misstänksamhet mot folk tycker jag det är lite skumt att hon accepterar min arbetskamrat Agneta inne på jobbet, men ute på parkeringen uppför hon sig som att de aldrig har träffats. Samma sak idag när jag var ute med Tova och Örjan med de andra hundarna. När vi möttes ute uppförde hon sig också som om de var totala främlingar.
Vi träffade i alla fall en softis som heter Stella idag och det tyckte jag gick över förväntan. De blev väl inte polare precis, men Tova kunde i all fall sitta och äta godis med nosen 1 dm från Stella så det tycker jag var klart godkänt.

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Stackars Anna. Inte ska väl Berger knäcka dig så du känner dig alldeles slut. Stressa inte upp dig när det gäller den sociala biten. Den kommer att bli bättre. Va nu duktig och beröm kontakt (med dig) något som är mycket använbart när man tex ska passera hundar och kusliga människor. Ja beröm allt du gillar hon gör så förstärks det sidorna och hon får bra självförtroende och de mindre bra får allt mindre plats.

2010-02-15 @ 20:26:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0