Tova 11 veckor

Nu är Tova 11 veckor. Det går fort framåt. Hon har vuxit mycket trots att hon är dålig att äta.  Jag har ju läst att Bergern är misstänksam mot främlingar man hade väl inte riktigt kunnat ana att hon skulle vara SÅ misstänksam. Hon skäller och morrar så fort hon ser folk när vi är ute så jag låg nästan sömnlös i torsdags natt för jag var så orolig för hur det ska bli. Det kan ju vara så att det "växer bort" men efter att ha pratat med Jeanette i Röbäck och läst en massa på nätet om reserverade hundar bestämde jag mig för att verkligen gå in för att träna bort det värsta i hennes beteende. Sagt och gjort...  I fredags var jag ledig så då åkte vi in till Östersund och tränade utanför det största köpcentret där.  Hon fick sitta på kommando då folk närmade sig och det funkade faktiskt kanonbra. Hon hann liksom inte fokusera på personerna och skälla och morra på dem. Det kändes jättebra. Det finns nog hopp då i alla fall!  Utanför ICA Maxi gjorde vi samma sak och det gick också bra.  I lördags fick Tova vara med mig på jobbet eftersom Örjan också skulle jobba.  Jag började med att skriva en lapp som jag satte så att alla kunder som kom in i butiken skulle se den, där jag berättade att det fanns en valp i där inne som skulle lära sig att acceptera främmande människor och att de bara skulle ignorera henne vad hon än gjorde. Det gick kanonbra. Hon skällde lite åt de första som kom in och en gång när ett barn kom in och hoppade och skuttade blev hon väldigt osäker, men förutom det var hon lugn och fin. Var med bland kunderna hela tiden. En kund som jag hjälpte ganska länge med att välja tapeter slickade hon tillslut i ansiktet. Tack alla underbara kunder som hjälper mig med det här lilla knytet!  Ett par gånger kröp hon in i sin koja och sov en liten stund. sen kom hon fram och ville vara med igen.
Jag har även bestämt att jag ska engagera några av mina hundintresserade vänner att komma och ha lite "tearapi "med Tova hemma och på jobbet. De ska ta kontakt med henne på hennes villkor med hjälp av leksak eller godis som jag läst mig till att Eva Bodfäldt gör då hon ska få kontakt med reserverade hundar. Idag hade vi första träningspasset här hemma med en tjej som heter Yvonne, och det gick jättebra. De lekte och busade för fullt när jag kom tillbaka efter att ha lämnat de ensamma ett tag. 
Någon kanske tycker att jag överdriver och menar att hon med tiden ska bli bättre i alla fall, men jag vill inte chansa och jag vet ju att det är nu hon är som mest formbar. Att tävla i agility med en hund som är vaksam för allt som händer runt omkring går ju inte.
Förutom för människor och hundar är hon inte alls osäker. Hon följer gärna med vart som helst och går på konstiga underlag tex. Reagerar inte speciallt för höga ljud och  grejor som ramlar i golvet. Dammsugaren gillar hon inte förstås men andra saker som låter tex hårtork bryr hon sig inte om.  Väldigt lättlärd verkar hon vara. Hennes sittande är  då mycket snabbare  än hos de andra hundarna!  Jag ska köpa en bok om klickerträning också. Jag har läst mig till en del, men det skadar ju inte att få lite mer kött på benen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0