Tova i skolan

Hej igen,
Tänkte försöka skärpa mig gällande uppdatering av bloggen.  Försökte ta några foton på trollet ikväll men det är
inte så lätt. Dålig kamera har jag också!


 

Nu har Tova börjat kurs igen. Det är allmänlydnad steg 2. Vi fick hoppa över steg 1 eftersom vi gått valpkurs och eftersom jag tränat en hel del hemma på egen hand. Jag behöver dock ha pressen av en kurs för att träna ordentigt hemma mellan kurstilllfällena.  Tova var i alla fall jätteduktig första gången. Lätt en av de duktigaste hundarna trots att hon är yngst. Det kändes ju skönt.  Jag kommer att jobba på med lydnadsträning i vinter så förhoppningsvis är hon klar för lydnadsklass 1 i vår. Det är dock apportering som känns jobbigt att träna in men vi ska försöka få till det .
När det gäller agility har jag hittat supergodiset! Bredbar leverpastej. det springer hon fort för! Det ska vi använda i fortsättningen.

Sist jag var på agilitybanan tränade vi in slutna tunneln. Jag har ju inte kunnat träna den förut för jag har ju aldrig haft någon medhjälpare, men jag lyckades få Örjan att komma dit en stund och hjälpa mig. Han vill ju också att Tova ska bli en duktig agilityhund. Det var inga problem. Efter 3-4 gånger pressade hon upp släpet själv.

Jag har börjat träna slalom med bågar. Det funkar jättebra. Förhoppningsvis får hon in rörelsemönstret så bra i kroppen att det sitter när man plockar bort bågarna. Jag har inte testat det förut med någon hund så det är nytt för mig.

Idag har jag varit i stan och provat ut B o T-täcken åt alla hundarna. Dille Foder sponsar med 30% rabatt till alla klubbmedlemar så jag tyckte det var läge att fixa det nu innan vintern. Man vet ju inte om denna vinter kommer att bli lika kall som den förra. I så fall behövs det ju täcken!

Har tyvärr upptäckt att Tova inte är riktigt rumsren ännu. Hon har kissat på dörrmattorna båda innanför och utanför dörren. Häromkvällen när jag satt lite för länge vid datorn kisade hon även på vardagsrumsmattan, så nu får vi börja behandla henne som valp igen Se till att hon går  ut varannan timme  och påminna henne om att hon ska kissa innan hon går in efter att ha varit ute. Det är som att ha småbarn!

Ingen agilitytävling i Ö-vik blev det för mig i helgen. . Jag spar till nästa år när jag förhoppningsvis har 2 hundar att tävla med.
Jag önskar Jeanette och Studsa lycka till som ska debutera i helgen!

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Vad gullig du är som önskade mig och Studsa lycka till i helgens tävling. Nej, hon är som matte ingen racer men jag är nöjd över vår debut. Förhoppningsvis så kan det bara bli bättre. Ha det så bra med er fortsatta träning med Tova, ni kommer att bli ett riktigt farligt radarpar.

2010-09-20 @ 08:57:48
Postat av: mia

Hej! Roligt att höra av er! Kiri mår fint och ska också få gå tävlingslydnad grund, som klubben ska ha. Spännande! (Jag tror våran största svårighet blir tandvisning för domaren...)

2010-09-26 @ 14:05:24
URL: http://www.nogg.se/tuveklur

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0