Tova 2 år!




Ja nu var det ett tag sedan jag skrev något. Det har ju inte hänt så mycket. När tävlingssäsongen tog slut känns det inte som man har så mycket att skriva om. Jag har återupptagit lydnadsträningen. Nästan varje kväll tränar vi lite hemma i köket. Vändningar, fot, stanna, stadga på ligg och sitt bla. jag tycker att Tova är riktigt duktig. Nu är ju inte jag någon stjärna på lydnad precis och har rätt svårt för den precision som faktiskt krävs , men med små tips emellanåt från visa websiter eller från klubbkompisar går det faktiskt framåt. Vi måste dock träna MYCKET med störningar innan det kan bli aktuellt med någon tävling i lydnad.  För någon månad sedan var jag på en prova-på-kväll i rallylydnad, men efter det kände jag att det nog ändå är vanlig lydnad vi ska satsa på istället som komplement till agilityn.

Höfterna är röntgade nu i alla fall, med bra resultat - B! Det kändes jättebra. Framför allt eftersom det blir rätt mycket påfrestningar när man kör agility och en hund med C - E-höfter kanske inte håller för det, men också för att nu finns ändå möjligheten att ev. låta Tova få en kull valpar så småningom. Det är ju en dröm som både jag och Örjan har att få föda upp en valpkull, men , men det är ju inte BARA. Vi får väl se.....

Nu har vi startat vår vinterträning också varannan söndag i ridhuset. Vi har haft en träning pch den var jättebra. Anna-Karin Andersson är ansvarig för att ta fram träningskombinationer och det gör hon jättebra! Vi tränade på jackos förra gången och det var nytt för mig och Tova. Där kan vi faktiskt tjäna lite tid!



Förra helgen hade vi kurs med Mikaela Holegård, en tjej från Eskilstuna som tävlar med shelties. Hon var jättebra. Fick en del tips på vad jag ska göra bättre tex.: Ge kommandona tidigare, prata med Tova under loppet, berömma när hon har bra fart, och framför allt träna hindersug- dvs klicka henne när hon söker sig till hindren själv från långt håll, så det har jag börjat med nu efter våra morgonpromenader ( de morgnar det är tillräckligt ljust!)
Då är hon jättetaggad eftersom hon är sugen på att få sin frukost!

Här kommer ett litet klipp från kursen - ett halv lopp, här kan du också se Tovas agilitylopp i Övik i september.









Häromdagen  var jag på en föreläsning med Eva Bodfält om On- off-knappen. Det var intressant. Hon är verkligen duktig. Nu har jag väl inga större problem med hundarna, men visst har vi grejor som behöver förbättras. Jag har redan tränat passivitet innan vi går ut på promenader och det funkar jättebra. Om jag suckar och tittar bort lägger sig hundarna och väntar istället för att stå och gnälla!  Jag ska träna Tova på passivitet inför borstning och kloklippning för det gillar hon ju inte. Hon är som en liten bläckfisk som försöker komma undan och det har hänt att hon kissat inne då hon ser att jag kommer med borsten - så där har vi allt nåt att jobba på!



Vintern förtsätter att lysa med sin frånvaro. Det som är skönt är att man kan gå överallt i skog och mark - men det blir ju så förbenat skitigt inne!  Särskilt eftersom vi grävt runt huset och har bar jord på en stor del av tomten. Den här hösten har vi haft så fruktansvärt lortigt på golven inne - tur att inte flickorna bott hemma så mycket!
Tvättade sängkäderna idag och de var inte så fräscha kan jag säga!  Tova ligger ju gärna mellan mig och Örjan på nätterna.


i dag 19/11 fyller min lilla tjej 2 år!  Det är fantastiskt vad fort tiden går. Det har i alla fall varit två roliga, händelserika och lärorika år. En Berger är verkligen charmig och personlig! Jag älskar verkligen den här lilla hunden som kommer med sin lilla tunga och ska tvätta mig ren i ansiktet på morgonen och som alltid ligger på min plats i sängen på kvällen när jag ska gå och lägga mig, som alltid kommer in i badrummet medan jag borstar tänderna och som alltid kommer med världens fart när jag ropar då vi är ute!



Grattis lilla Tovalova, du har gjort mitt liv roligare!
Trackback
RSS 2.0