Storsjöhoppet avklarat!





Ja då har vi precis anordnat årets agilitytävling Storsjöhoppet. Varje gång förundras man över vad fruktansvärt mycket jobb det är med att arrangera en sån tävling. Vilket fantastiskt jobb som görs ute i på alla klubbar runt om i landet så att man får möjlighet att utöva den här underbara sporten/hobbyn.
i år höll vi till på Krokoms Sportcentrum och vi fick mycket beröm av de tävlande för våra fina planer (superfin väldränerad fotbollsplan) och för hela arrangemanget. Det känns bra. Särskilt nöjd är jag över mitt pusslande med startlistorna så att förare med hundar i flera storlekar i klass 3 inte skulle få starter som kolliderade ( vilket skulle innebära en massa byten av startordningar och mera strul för funktionärerna).
Mitt eget tävlande under helgen gick skapligt. Ofta är man väldigt splittrad och har svårt att fokusera då man också är arrangör, men jag tyckte att det gick riktigt bra den här gången. Startade bara med Tova eftersom Chivas klass-3 banor kräver ännu mer av koncentration.
Tova tävlar ju i klass 2 nu i både hopp-och agility. Förra helgen var vi i Hudik och debuterade i klass 2. Det gick riktigt bra. Ett hopplopp nollade vi och fick en pinne trots att jag hade så ont i ryggen efter en sträckning att jag knappt tog mig ur sängen på morgnarna. Jag kunde inte sitta eller stå stilla på hela helgen utan var tvungen att vanka fram och tillbaka hela tiden. Folk tyckte nog att jag var lite konstig! Som tur är har ryggen blivit mycket bättre nu i alla fall.
Men nu var det denna helgens lopp det handlade om.
Lördagens hopplopp gick bra, förutom att hon vände inne i en böjd tunnel och kom ut igen!  så har hon aldrig gjort förut! Tiden var väl 3-4 sekunder under referenstiden trots omtaget av tunneln, så det var väl helt okej.
I agilityloppet, som var en mycket svårare bana gick vi felfritt. Endast 2 ekipage gick i mål. Den andra hunden var dock mycket snabbare, så vi blev tvåa och utan pinne eftersom det var så få starter (7).  Vi hade ändå ca 4 sekunder till godo på referenstiden.
Idag fick vi 5 fel i båda loppen. I hopploppet vek jag av för tidigt i ett byte och fick därför en vägran eftersom Tova följde mig och i Agilityloppet missade hon slalomingången som var väldigt tvär. I hopploppet var tiden Okej, men vi fick 3 sek. tidsfel i agilityloppet. 
.

PS. Fotot är taget av Micke Elisasson, en annan Bergér-ägare som dessutom plockade pinnar i klass 1 i helgen!
hans face rase Speed kommer nog att avancera snabbt i klasserna!
Trackback
RSS 2.0