Funderingar och lite film

Ja nu är man halvvägs i tiden som "valpmormor". Det är först nu det liksom känns att man har valpar. Lite svårt att hinna med allt man ska, särskilt de dagar jag måste jobba hel dag. Naturligtvis är det då någon annan som ser till valparna, men det är ändå jag som engagerar mig mest. Ikväll hade vi "utanför hagen-träning" i köket. Alla sprang omkring och lekte med olika konstiga saker som tex kastrullock eller utforskade de avlägsna hörnen. Jag tog och vägde de små i samma veva. De väger mellan 1600-1800g nu. Idag gick det bättre att få i dem köttfärsröran. När jag tog upp den och matade med handen gick det fint. Ja, ja man får väl skämma bort dem lite så här i början.
Tova är väldigt sträng med de små. När någon busar för hårt så någon annan piper högt är hon snabbt där och sätter stopp för det buset.
Jag hoppas verkligen att jag kommer att hitta bra hem åt allihop. Jag tycker det är viktigt att de får komma till aktiva hem, gärna med tävlingsintresse. Inte för att de inte kan fungera som enbart sällskapshund, utan mer för att de ska få ett innehållsrikt liv och dessutom tycker jag att det är slöseri med resurser om de inte får "arbeta" då det är en så otroligt rolig hund att träna med. Tova är ju min första Berger, men så gott som alla jag träffat har visat stor arbetsvilja och haft mycket energi. Det finns ju såklart inividuella variationer och jag tror nog att både Tova och Ludde är ganska "lagom", inte sådär skvatt galna som en del bergeer är, utan lite mer sansade i det mesta.
Jag läste en del om agilityträning på nätet häromdagen. Å vad mycket mer jag vet nu om hur den grundläggande träningen av en agilityhund ska gå till. Otroligt att vi kommit så långt som vi har fast man tränat så fel i början!
Men med nästa hund kan det ju bara bli bättre!
För mig är i alla fall Bergern den perfekta träningskompisen. Sedan är det ju en hund med ett väldigt behändigt format också. Men väldigt mycket hund. Det är nog en stor fördel att ha hundvana sedan tidigare då man skaffar en Berger.
 
Här kommer i alla fall ett par filmsnuttar på sötnosarna!
Ljudet i bakgrunden kommer från Tova som blir frustrerad då hon inte får gå och tillrättavisa de busande valparna.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Gun

Någon särskild bra sida du hittat om agility tränings grunderna?

Svar: Nej Gun, jag läste på så många, men det jag lärt mig mer om gäller belöningar, attityd, självförtroendeträning, cirkelarbete och att börja med hindren sent. Hur går det för dig då, har du hittat din pärla?
tovaioviken.blogg.se

2013-04-08 @ 11:18:16
Postat av: Gun

Japp, hämtar pärlan nästa vecka :) från Jomgarden

Svar: Åh, vad kul. Lycka till!
tovaioviken.blogg.se

2013-04-08 @ 14:16:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0