Valparna snart 6 månader!

Oj vad tiden går! Nu är sommaren snart slut. Och vilken sommar! 2013 kommer jag att minnas som sommaren då jag i stort sett inte gjorde annat än ägnade mig åt Tova och valparna. Så här med facit i hand ångrar jag nästan att jag behöll två valpar - eller ångrar och ångrar, jag hade ju ändå ingen köpare på Sazze... men det har varit jobbigt att fostra, träna, lekutveckla  och knyta starka band till två stycken samtidigt. Eftersom de alltid har varann kommmer man själv gärna i andra hand. Pga årstiden (mycket jobb) har jag inte heller kunnat ge dem lika mycket tid som jag kunde med Tova som föddes på vintern, men nu kommer jag att ha med dem på jobbet då och då varsin gång. 
Den här veckan har vi även haft lilla Yochi hos oss då hennes familj åkt på semester, Ett rktigt litet energiknippe som har en ständigt viftande svans. Extra busigt blev det förstås....
Fr.v Tuss, Yochi, Tova, Sazze
 
Här kommer en liten resumé av sommarens äventyr:
I Juni var vi till Umeå och Nordmaling. Kul samvaro med goda vänner och allehanda hundar. Campinggrannen undrade oroligt om Sazze skulle skälla lika mycket på morgonen som han gjorde då vi kom på kvällen....
I Juli var vi till Piteå och tävlade och ställde ut med fina resultat. Inte mycket till bad pga blåsigt väder, men vi myste i alla fall.
I slutet av juli hade vi ett par helt underbara dagar i Orsa med härliga bad i Orsasjön.
Sen åkte vi vidare till Gagnef. Bodde på en camping nära Dalälven. Fantastiskt fint. Provade att tävla med Tova, men hon höglöpte så det blev fiasko man man säga... i starten ställde hon sig och ylade efter en kille. Kanske kände hon på sig att Ludde var där....de fick dock inte träffas denna gång. Däremot fick han träffa sina barn, vilket uppskattades mer av honom än av dem.
I början av Augusti var det internationell utställning på hemmaplan. Tova fick sitt tredje raka BIR  i år. BIM blev Hob Nob´s Yo-Yo. Valparna var för unga för att ställas här.
 
I Strömsund hade vi trevligt med Marita och Bertil. Tävlandet gick inget vidare, men valparna fick ju ut och miljöträna...
 
Nu är det bara några få agilitytävlingar kvar den här säsongen. Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra med det i fortsättningen. Tova har inte den rätta glädjen på agilitybanan vilken resulterar i dåliga tider. Det känns liksom inget kul när hon inte verkar tycka att det är så kul. Jobbar på att få henne att leka och kampa hemma. Lyckas ibland, men oftast inte. Har även börjat träna running contacts för att slippa stoppen på kontaktfälten och få ett bättre flyt. Tyvärr krävs det så SJUKT mycket träning så det är väl tveksamt om jag får till det. Jag märker själv vad negativ jag låter, men det är så det känns just nu. Jag undrar hur mycket tid jag egentligen ska lägga på denna träning som inte verkar ge nåt resultat. Lydnaden har ju inte heller gått nåt vidare i sommar. I Juli fattade jag beslutet att lägga den träningen på hyllan ett tag eftersom det mest kändes som ett tvång att ut och träna, och det märker ju förstås hunden.  Nej nu ska vi ta nya tag, prova något nytt. I morgon ska jag  och Tova börja en kurs i rallylydnad. Så får vi se vad det blir av det. Inbillar mig att man har en del gratis som tränat vanlig lydnad, men det är ju en hel del andra moment också... Det ska bli kul i alla fall.
Här kommer slutligen en bild från en vacker sommarkväll då vi var på surströmmingsfest hos grannar.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0