Sazzes agilitydebut avklarad!

Ja då har det gått några månader igen då. Den här vintern har det varit fantastiskt mycket bra agilityträning. Två olika kurser för duktiga Anna-Karin Andersson, och dessutom MÅNGA träningstillfällen i vålbackens ridhus. Tyvärr har Tova fått stå över de flesta gångerna, då jag tycker att unghundsträningen är viktigare, men vi jobbar vidare hemma med rallylydnaden som Tova tycker är SÅÅÅ kul. 
Sazzes tävlingsdebut gick i alla fall av stapeln i Söråkers inomhushall i början av februari. Även om han har visat bra go på träningarna i Vålbacken hade jag ingen aning om hur han skulle fungera på en helt ny plats. Det visade sig inte vara några som helst problem. Han skällde förstås en del i början, men det har jag vant mig vid nu och gör ingen grej av det, han måste bara få vänja sig....
Det var bara hoppklasser på den här tävlingen, 3 st. I det första loppet blev det ett missförstånd, Sazze sprang bakom min rygg och tog ett hinder han inte skulle, så det blev tyvärr en disk, men han hade bra fart och fokus och tog slalom snabbt och felfritt.
I andra loppet var det en ganska svår tunnelingång, bakifrån i 90 graders vinkel, så tyvärr missade Sazze den och fick 5 fel. Förutom det var det ett jättefint lopp med bra tid. Fegade lite i slalom och bytte sida då han inte är lika säker då jag befinner mig på vänster sida. Det får vi jobba mera på. 
I sista lopppet fick vi till en fullträff med 0 fel och bra tid vilket resulterade i en förstaplacering och pinne! Åh vad glad jag blev. Tänk att Sazze blivit så bra! Det ska bli så kul att tävla med honom i sommar. Här kommer en film som jag klippt ihop från tävlingen.
 
 
 
 
 
 
 
Tänk att det skulle bli en bra tävlingshund av den här vovven som ingen ville ha! Det är ju därför ha är kvar som tur är.  Massor av jobb har jag lagt ner på hans sociala träning, men jag har nu accepterat att han är som han är. Nu slipper han kontakt med nya människor och hundar.  Jag hoppas att hans livserfarenhet lär honom att de inte är farliga... 
Pga  hans rädsla för främmande människor såg jag till att han var inmätt redan före första tävlingen. Ville inte riskera att inte få starta pga att han bitit domaren!  Han är 43 cm ialla fall. Tur att han får gå som medium med de svenska reglerna.
 
En annan hund som också visat framfötterna är Tova. Hon kom på andra plats som årets rallylydnadshund i Bergerklubben, och blev årets agilityhund i Brunflo BHK ( trots ett ganska dåligt agilityår)
 
Den enda som bara skrotar på som hemmahund är Tuss. Hon är naturligtvis med och tränar hon med, men visar tyvärr inte den rätta glöden. Jag hoppas innerligt att den kommer, men gör den inte det så är det ingen katastrof - jag har ju i alla fall fått en tävlingshund i Sazze. Tuss är underbar hon med - så söt och så vänlig. Hon är liksom som vilken hund som helst - förutom att hon öppnar dörrarna själv! 
 
 
 
Hon har glimten i ögat och springer fort som vinden - men är ganska svårmotiverad. Hoppas hitta hennes on-knapp så småningom...
 
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0