1 vecka i Oviken

Nu har Tova bott i Oviken en vecka drygt och verkar trivas bra hos oss. Vi har lärt känna henne ganska bra nu och fått in fungerande rutiner. Sheltiefarbröderna Busen och Chivas har nu också vant sig vid en liten tjej i huset, Busen kan tyvärr inte låta bli hennes ben och leksaker så vi får säga till honom hela tiden. Han är dock en ögontjänare, och vet så väl vad han inte får göra. När Tova blir lite väl kaxig mot de andra visar de tänderna för henne och då lugnar hon ner sig. Bästa lekkompisen är katten Trassel som är 6 månader. Han har verkligen saknat en lekkamrat och sheltieherrarna har inte precis uppskattat hans lekinviter. Det gör däremot Tova. De två jagar varandra och tumlar runt och brottas . Kul att se att en hund och en katt kan leka så bra med varann. Om Tova blir lite väl våldsam kan ju Trassel snabbt fly upp på något högt skåp eller så.
Tova har också varit med mig på jobbet. där hittade hon snabbt sin plats i skohyllan i fikarummet. Där kan hon ligga väl skyddad och spana ut över butiken medan jag jobbar. 
Idag har vi varit ute och tränat på att åka sparklåda. Eftersom hon inte ska gå så långa promenader så här i början kom jag på att det är ett smart sätt att kunna ha henne med om jag behöver gå ut med de andra hundarna.  Först försökte hon hoppa ur, men efter en stund tror jag hon tyckte det var riktigt mysigt. Hon kröp ihop och låg och tittade på mig medan jag sparkade fram efter vägen. Det är ju verkligen kanonbra sparkföre nu. Visst kan jag lämna henne ensam ett tag, men bara om hon är trött så att jag vet att hon kommer att gå och lägga sig.
Det som bekymrar mig lite är hennes morrande och skällande på folk. Jag vet ju att det är pga osäkerhet, och det funkar riktigt bra att folk som tex kommer hem till oss bara nonchalerar henne, då kommer hon själv efter en stund. Däremot är jag rädd att hon genom att göra så mot folk man möter ute uppfattar det som en belöning att hon inte behöver hälsa på människan och därför kommer att fortsätta med det. Frågan är om man ska korrigera beteendet direkt och tala om att så gör man inte mot folk???

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0