Tova 11 månader

Den här veckan har det varit rätt hektiskt måste jag säga. Åkte till Stockholm med nattåg söndag kväll för att gå kurs i  två dagar. Det var kul och lärorikt. Nu kan jag titulera mig Colorama Inredningsrådgivare!  Lite jobbigare blev det för Örjan, som i vanliga fall stiger upp kl. 5. Nu skulle han ju hinna rasta hundarna också och sätta dem i hundgården innan han åkte.  Han fick tydligen leta reda på en sladdlampa för att se hur han skulle stänga dörren till hundgården. Stackars vovvar. Tur det inte är så varje dag!  Tova var helt galen när jag kom hem. Det märktes att hon inte blivit speciellt aktiverad på ett par dagar. Ibland är hon så när jag kommer hem från jobbet, men då kör jag t ex lite apportträning några minuter med henne och sen kan hon lägga sig och slappna av.

I går var det premiär för agilityträningen i ridhus. Det ligger i Dille, ungefär 1 mil väster om Östersund så för att spara tid och bränsle får Tova vara med mig på jobbet de dagarna vi ska träna. Jag ska träna Tova varannan vecka och Chivas varannan.  Det känns skönt att ta en hund i taget. Tidigare har jag tränat Chivas och Busen i samma grupp och det blir ganska stressigt eftersom vi bara tränar 2 timmar/ grupp.
Tova tycker det är ganska tråkigt att vara med mig på jobbet eftersom hon mest måste vara ensam i fikarummet. Sista timmen stod hon nästan och skakade galler. Hon hade gett sig på skohyllan också såg jag....
Väl på träningen överträffade hon i alla fall alla förväntningar. Hon brydde sig inte det minsta om de andra hundarna eller att vi var i en miljö hon knappt vistats i tidigare utan hon var så otroligt pigg och alert och gjorde alla övningarna med en energi som hon inte haft tidigare då vi tränat. Jag var jättenöjd!  Hoppas det fortsätter i samma istil!
Jag bekymrar mig bara lite för att hon är så ettrig mot Chivas ibland. När vi är ute och de är lösa springer hon ofta och jagar honom och skäller. Det är inte lek för det märks  att han försöker komma undan och han verkar halvskraj för henne. Han borde ju fräsa ifrån men det gör han inte. Inte ordentligt i alla fall.  Busen och Tova kan småbråka på skoj, men med Chivas verkar det alltid vara på allvar.
Nu hoppas jag på skapligt väder i helgen. Det var 12 grader kallt i morse, så jag lät hundarna vara inne idag. Ringde svärmor så att hon kunde komma och släppa ut dem på tomten ett par gånger.  Det är tur man har henne!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0