Tuff hund

Idag hade vi miljöträning med lydnadsgruppen. Den gjorde vi på räddningstjänstens övningsområde. Hundarna skulle bl a klättra på lastpallar, gå in i en krockad buss, gå in i ett kolmörkt, sotigt rum och klättra uppför och nerför galllertrappor. Tova fixade allt utan att blinka! Hon var bara nyfiken och nosade runt överallt och hoppade kvickt uppför gallertrappan före mig. En riktig liten tuffing med andra ord.



Lydnaden går ganska bra. vi tränar mycket på sitt och ligg med störningar. Det går bra för det mesta, men det hon tycker är jobbigt är när man ska kliva över henne när hon ligger. men det går bra om  hon får äta mjukost under tiden! 

Jag vill gärma ha en hund som jag kan ha lös i stort sett överallt och som kommer när det behövs så jag har börjat testa mer och mer och hittills har hon kommit varje gång. I morse i elljusspåret var hundarna före mig uppför ett backkrön då Chivas plötsligt vrålar rätt ut vilket betyder  - VARNING , NU KOMMER NÅT FARLIGT.!
I och med det ropade jag så glatt jag kunde på både Chivas och Tova som också kom tillbaka till mig så jag kunde koppla dem.  Når vi kom upp på krönet mötte vi en dam med en Schäfer som hon inte hade nåt vidare pli på. Jag tog mina hundar och gick in i skogen för att slippa mötas på det smala elljusspåret. Har fått nog av folk som har hundar de inte klarar av att hålla.  Förra vintern blev Chivas attackerad av två olika hundar för att matte inte kunde hålla i dem. Jag förstår inte varför folk skaffar hundar de inte klarar av.  Jag vill absolut inte att Tova ska träffa nån hund på det viset nu när hon blivit så positivt inställd till andra hundar.



Ikväll fick sig Tova en riktig genomgång av pälsen. Äntligen lyckades jag få Örjan att hjälpa mig. Hon gillar inte att det luggas när man kammar henne och är väldigt rädd om bakdelen så därför är det svårt att göra det helt själv.  Stackarn blir så himla tovig! Hon gör verkligen skäl för sitt namn.  Det blev en stor pälshög samt diverse  bortklippta tovor.  Så mycket päls som hon har syns det inte om man klipper bort de värsta tovorna. Det blev ju ändå ingen utställning för oss i Sundsvall. Hur sköter ni andra Bergerägare era hundars pälsar?  Det känns som jag skulle behöva kamma Tova varje dag om hon ska hålla sig någorlunda. Jag trodde inte det var så mycket pälsvård på en Berger,  men jag var kanske naiv.  Hade en Bichon Frisé en gång som ju krävde massor av päsvård - inte så kul tyckte jag.

Imorgon är det återigen dags för kurs. Det är tätt på given men lika bra det innan det blir för kallt.  Det har redan snöat i fjällen. De är alldeles vita så det lär väl snart bli riktig vinter. Läste att de spår att denna vinter ska bli ännu kallare än den förra. Hoppas verkligen de har fel. Det är så svårt att träna hund när man håller på att förfrysa fingrarna!

Kommentarer
Postat av: Annis o Anthon

Hejsvejs.Jag äger LMF Loudeac-som är storebror till Tovas mamma Russin.Din hund ser helt ljuvlig ut i mina ögon.Du behöver inte vara orolig för pälsen,den

blir bättre med tiden.Bada bara inte henne för ofta

för då förstörs det naturliga skyddet.

Ha en härlig höst med mycket skoj.

2010-09-27 @ 21:54:41
Postat av: Agneta Spiik

Hej ser att Annis var före mig

jag skulle skriva det samma, efter att de fäller valp pälsen, så kommer den nya pälsen och den är lite strävare, så det blir bättre framöver

Russin borstar jag kanske en gång i månaden

2010-09-29 @ 12:01:15
URL: http://www.kennellaminic.se
Postat av: Anna

tack för era kommentarer.

Det låter bra att det blir bättre med tiden.

Duschat henne har jag bara gjort 2 gånger hittills. Hon lägger sig inte och rullar i lerpölar som tur är...

2010-10-05 @ 22:57:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0