Utställning och agility i Piteå

Så var man hemma igen efter en händelserik långhelg i hundens tecken, som samtidigt utgjorde min semester!
Vi åkte onsdag kväll upp till Piteå och jag är ledig t om torsdag denna vecka. 
Eftersom Tova löpt var jag lite orolig för om hon skulle bli klar innan helgen, men ibland ska man ha tur så efter några dagar i höglöp med juckande hanhundar slutade de bry sig om henne lagom till helgens agilitytävlingar.

Vi kom upp till Sjulnäs redan på tordsdagen och stor helt ensamma på den stora idrottsplatsen första natten. Det var lugnt och skönt. Sedan invaderades stället av alla möjliga och omöjliga hundraser, husbilar och husvagnar.

På fredag kväll var det Gårds- och Vallhudsklubbens specialutställning. Det var spännande att höra den domarens utlåtande om Tova. Tyvärr tyckte han inte att hon höll måttet ända ut, utan blev endast Very Good.  han sa bl a att hon hade kort huvud, kort hals, lågställd fram och framskjutna skuldror. 
Vinnare bland Poil Longerna blev Jeanettes Kooki. Stort grattis!

För att framhäva Tovas hals tog jag och trimmade bort lite päls runt halsen och då blev hon mycket snyggare och ser inte längre ut att ha för kort hals.

På lördagens agilitytävling körde jag först två lopp med Chivas utan vidare framgång. Femton fel i ett lopp och fem i det andra.

Tovas agilitylopp gick bra ända tills det bara var tre hinder kvar, då spanade hon in A-hindret istället som stod rakt fram och hann dit och sätta upp framtassarna innan jag lyckades ropa tillbaka henne , så det blev ju tyvärr en diskning. Farten var riktigt bra, utan diskningen hade vi kommit trea såg jag i resultatlistan.

Hopploppet gick bättre. En felfri runda gav oss en andra placering och en pinne! 

På söndagen upprepade sig det hela. Disk i agilityn och nollat hopplopp.  Diskningen kom av att hon gick in fel i slalom och gick slalom mer än 2 portar bakåt när jag ropade tillbaka henne.

I hopploppet blev hon bara femma pga dålig tid. Över lag tycker jag Tova varit seg denna helg. Kanske beror det på att hon precis löpt.

Utställningan på söndagen var ett roligare kapitel. Där blev Tova den enda tiken med Excellent och cert som alltså fick tävla mot bästa hanen Hob Nob´s Yo Yo och Tova  blev BIR !





Tyvärr stannade vi inte kvar på finaltävlingarna för allt tog sån himla tid och det var så dåligt organiserat så vi åkte vidare söderut och stannade i Bureå en natt. Passade på att gå Linnéstigen innan vi åkte hem på måndagen.



Nästa agilitytävling blir i Timrå om knappt två veckor.

Trackback
RSS 2.0