Tova väntar valpar!!!!

Nu är jag säker. Det kommer att bli tillökning i huset i vår .Vecka 10 bör valparna komma. 
Det ska bli så himla spännande! En ny värld för mig. Tova och Ludde kommer att få helt underbara valpar, det är jag övertygad om.  Nu är det bara att hålla tummarna för att allt går som det ska. Här kommer lite information om de blivande föräldrarna:
 
Modern:
SEUCH Light My Fire Ancolie "Tova" S67419/2009
LP i Lkl 1
Tävlar i klass 2 i agility ( kvalad till klass 3 i hoppklass)
Blev Best in Show på SGVK-utställning i Piteå 2012
Bland top 10 i Utställning, lydnad och agiility i Club Berger des Pyrenees.
Utställning plac.6, lydnad plac.2, agility plac.8
 
Tova är en hund med mycket energi och träningsvilja.Hon far alltid fram som ett jehu mellan träden på skogspromenaderna. Hon är helt oberörd av främmande miljöer och konstiga underlag. Skott och fyrverkerier berör henne inte heller. Okomplicerad och enkel att hantera och leva med. Går oftast lös. Bryr sig inte om främmande hundar och människor.
HD: B
 
 
 
 
 
 
 
 
 Här kommer ett par filmer på Tova. En på ett aglitylopp och en då hon springer och leker med en annan  Berger på lägret i Okt 2012.
å  i juni 2012 
 
 
 
 
 
 
 

 Fler filmer på tova finns på andra ställen i bloggen.
 
 
Fadern:
Light My Fire Slatan "Ludde"  S69420/2007
Ludde har inga fina titlar att skryta med då  husse inte är intresserad av att tävla, men han är väldigt fin  och fick som junior cert från en fransk domare på rasspecialen.
Ludde är inte tränad i agility, men hans kullsyster Light My Fire Sojojo är en av sveriges främsta agilitybergeer.
 
 Ludde är en glad, pigg och lättlärd hund. Lyhörd för sin förare. Mycket vänlig och social vilket gör honom omtyckt av alla såväl människor som hundar!  När han är riktigt glad syns det verkligen då han har ett "leende" som han ärvt från sin mor och mormor.
HD: A
 
Så här skriver Yvonne Ahlin , Luddes "farmor" som följt Ludde som valp till vuxen hund.
 Jag vill bara bekräfta att beskrivningen av Ludde (Light My Fire Slatan) stämmer väl överens med den bild jag har av honom.
Dessutom har han gått några agilitykurser för mig och jag är säker på att Ludde skulle kunna bli en duktig agilityhund.
Men eftersom Ludde med husse har tränat Agility som aktivering och inte med avsikt på tävlande så har de inte startat officiellt.
Ludde har stort föremålsintresse och han vill gärna dela det med sin husse. Det syns väl på filmen med Ludde, husse och tennisbollen.
Ludde kampar gärna med leksaker och gillar även att bli belönad med godis. Han blir också mycket glad av röstbelöning - så glad att han till och med ler! Ludde har inga problem med raketer eller skott... Han bryr sig inte alls!
I Luddes stamtavla finns flera av mina favorit-Poil Longer. Luddes mormor Ragna som förutom många fina utställningsmeriter också hade ett helt underbart temperament. Trygg, glad, social och bekväm i alla miljöer. Ragna finns också i Tovas stamtavla.
Luddes mamma Lizty är på många sätt lik sin mamma Ragna. Jag har även träffat henne flera gånger och hon är också glad, pigg, nyfiken och bekväm i alla miljöer.
Både Ragna och Lizty har jag träffat då Åsa bott hos oss i samband med "Stora Stockholm" och sett båda hundarna i utställnings- och mässmiljö. Så coola båda hundarna och utmärkta representanter för rasen!
Luddes pappa Soum har jag träffat vid några få tillfällen. Han är också en lättsam och social hund.
Jag vill slå ett extra slag för Poil Longhanar som är helt underbara och så lätta att ha att göra med!
Nu är det bara vänta och se vad som kommer fram. Jag tror att dessa valpar har alla förutsättningar att bli utmärkta familjehundar, träningskompisar och tävlingshundar inom Agility, lydnad och rallylydnad med mera.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
En leende Ludde.
 
Här kommer en liten film:
 
 
 
Här kommer att annat klipp då Ludde tränar slalom och man riktigt ser hans arbetsglädje och träningsvilja.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Veronica

Vad roligt med valpar! Verkar ju kunna bli lite fart i dem också och fler bergéer med driv i är precis vad rasen behöver! =) Lycka till, hoppas att allt går bra och att ni får riktigt härliga små valpar! =)

Svar: Tack, det får vi väl hoppas! Kul att läsa din blogg - det ska jag fortsätta med.
tovaioviken.blogg.se

2013-02-03 @ 22:54:06
URL: http://www.hundigtochohundigt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0