Träna utställning och agility...

Nu är det snart vinter, men jag hoppas att snön dröjer ett tag till så att vi kan fortsätta träna agility hemma på gräsmattan. Vi tränar tunnel, slalomkorridor och running contacts. Det är jättekul, särskilt på morgnarna då valparna är extra taggade. Jag stiger upp en halvtimme tidigare varje morgon för att hinna träna före jobbet, för på kvällen blir det ju ingen utomhusträning- Då är det ju kolsvart!
Här kommer några små träningsfilmer på Tuss och Sazze
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Förra veckan var jag på en föreläsning med Siv Svendsen, en norska som har som motto att "det ska vara kul att träna hund" och det ska det ju. Jag fick en del nya tips på hur man kan leka fram många övningar som tex apportering och även stadga. Jag ska shoppa lite nya leksaker med skinn och längre handtag,
 
I går var det inofficiell utställning på F4 på Frösön. Jag anmälde Sazze för att han skulle få träna mer på att ställas ut. Tuss har fortfarande så dåligt med päls så hon får vänta ett tag till med att ställas ut. Sazze skällde som en galning förstås direkt då vi kom till lokalen, men lugnade faktiskt mer sig efter ett tag. Medan vi satt där och väntade på vår tur blev jag alltmer orolig för hur han skulle bete sig mot domaren eftersom han är så känslig för möten med främmande människor, och särskilt deras händer.... så jag tog helt enkelt och gick ut med en näve korv och köttbullar och raggade upp ca 10 okända personer som jag bad skulle sträcka fram sin hand och ge Sazze godis då han kom fram.
De funkade!!! Till slut blev han väldigt nyfiken och ville gå fram och se om människorna hade godis åt honom. så när vi kom in i ringen var det inget problem. Jag sa till domaren att han var reserverad, men det märktes inte alls. Han viftade på svansen och försökte stjäla ringsekreterarens macka på bordet... en äkta Berger!
Jag bad att domaren skulle känna på honom på bordet istället för på golvet och det gick hon med på. Lite otäckt tyckte han att det var, men morrade inte. Men köttbullar går det mesta!
 
Han fick i alla fall jättefin kritik, fick HP och blev BIR (ingen konkurrens iofs) och blev trea i gruppfinalen. jag var jättenöjd, mest med hans uppförande. Jag såg många hundar som skakade och hade svansen mellan benen och det är ju inte så konstigt i en sån lokal där det ekar väldigt. Det som är skönt med Sazze är att han är orädd för främmande miljöer, det är däremot hundarna och människorna han tycker är otäcka.
Här kommer hans kritik:
 
Och här kommer en bild på min fina kille:
 
 
Här kommer en bild på lilla Mira, syrran som flyttade till Göteborg. Ett lurvigt yrväder!
 
På söndag ska jag börja på ännu en kurs - i spår denna gång. jag är nog BBHK´s mest flitiga kursdeltagare den här hösten. Nu blir det fjärde kursen. Har inte helt bestämt vilken hund jag ska gå med ännu. 
Nästa gång jag skriver är det nog full vinter gissar jag, men jag hoppas ju att snön inte kommer innan spårkursen är klar, för man spårar väl inte i snö eller???
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0