Träning och vardag

 
Ja inte är jag den mest ivriga bloggaren precis, men nu var det ett tag sedan. Vardagen rullar på. Mamma gick bort i september så det har varit lite jobbigt i höst. Både med saknaden men också med allt praktiskt som ska ordnas.  Bouppteckning och försäljning av lägenhet tex. Trots detta har jag varit rätt flitig med hundarna i höst. Tova har gjort två godkända rundor till i rallylydnad fortsättning och är nu kvalad till avancerad klass.  Har ännu inte tittat på momentbeskrivningarna, men det blir väl nåt att bita i under vintern...
Sazze har också gjort sin debut i rallylydnad. Det blev ev godkänd runda på 87 p i snöslask och mörker. Klart
godkänt enloigt min mening. Tuss var med på en träningstävling, men hon kunde inte riktigt koncentrera sig så ingen start för henne än på ett tag. 
För några veckor sedan kom den första snön. Passade på att ta lite bilder en vacker dag då jag var ledig.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Naturligtvis försvann snön, men det gjorde inte så mycket. Då gick det träna agility ute ett tag till!
Vi har både A-hinder, en halv balansbom, gungbräda, slalom och två hopphinder på tomten. 
Det är faktiskt först nu som småttingarna börjar fatta vad det här med agility handlar om.  Jag har tränat lite på morgnarna innan jag åkte till jobbet, och jag tror att det har gjort susen att jag slutat träna när det tyckt det varit som roligast - då har jag varit tvungen att åka till jobbet. Här kommer en liten film på slalomträningen. Läste en bok där det stod att slalominlärning enligt korridormetoden tar 3-4 månader om man tränar dagligen, och det kan jag nog skriva under på. Tuss som inte har samma driv fixar inte 12 pinnar ännu. men snart så....
Det är jättekul att jag lärt mig redigera film förresten.
 
 
 
 
 
En gång i veckan går jag på kurs med Sazze i Granithallen för duktiga Anna-Karin Andersson och Birgitta Selander. Sazze har gjort stora framsteg måste jag säga. Från att knappt ha handlats alls ( har mest bara tränat enstaka hinder) tog han i torsdags en hel bana med 19 hinder felfritt!  Visserligen på smallhöjd och utan slalom och balansbom, men den var ändå inte tokenkel. Hoppas verkligen att hans vilja sitter i för det vore så kul med en hund med lite mera fart än vad jag är van vid. Här kommer en liten film jag gjort vid ett av de första träningstillfällena i Granithallen
 
 
 
Jag har precis beslutat att inte träna in running contacts på balansbommen utan 2 av , 2 på. Anledningen är att jag tycker inte att jag får mina hundar att springa med full fart och tillräcklig benseparation när vi tränar. De liksom skuttar ju fram... risken är att jag då aldrig kommer att få till några bra kontaktfält. Omodernt eller inte, men till SM kommer vi knappast ändå. Jag är nöjd om mina hundar kan hävda sig i den norrländska konkurrensen. Vi får väl se hur set går. Första pärsen för Sazze blir ju inmätningen. Han som är så rädd för främmande  människor....tänk om man kunde bjuda hem nån domare på middag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0