Tova 7 månader



Nog är det lite underligt att en hund som är så reserverad mot människor och hundar från början som Tova var - helt plötsligt blivit översocial!  På midsommardagen var det trav i Oviken, så då passade jag på att träna lilla damen att man INTE ska gå fram och bekanta sig  med alla människor och hundar man ser.  Ganska kul uppgift egentligen med tanke på hur hon var från början. Ja nog är det här med hundträning verkligen en balansgång och fråga om att anpassa sig efter individen.  Med lite godis i handen var det i alla fall en enkel match att få henne att gå fint bredvid mig på travet, kryssandes mellan hundar och människor.
När vi var på agilitybanan i tisdags fick vi också ett fint tillfälle att träna då ett helt gång från Hackås sökt sig dit för att göra diverse övningar med sina hundar ( inte bara agility) så då fick Tova också vara med och träna inkallning genom korridor och lite annat. På agilitybanan var hon också duktig. Tre hinder på raken tog hon med fin fart. Tunnel, däcket och balansbommen!  jag kände mig jättenöjd med min lilla tös. 
Slalom har vi börjat träna enkla portar, men jag tror att jag ska prova korridormetoden i stället, se om hon tycker det är roligare. Busen lärde sig så och han fick ett väldigt snabbt och säkert slalom.
I helgen har vi varit i stugan i Marieby och byggt altan. Hundarna fick vara lösa på gården, men helt plötsligt var Tova försvunnen. Vi fick ropa ett bra tag innan hon behagade dyka upp, sedan fick hon vackert sitta i lina trots att hon inte var så belåten med det. Vete sjutton vad hon hade hittat för smaskigt där ute i skogen. Dålig i magen blev hon i allafall under natten efteråt...
Nej, hon är lite väl vidlyftig ibland och ger sig gärna ut på egna upptäcktsfärder. Det hänger kanske ihop med hennes enorma energi. När vi är ute i skogen springer hon liksom zick zack över stigen där jag går och hoppar likt en gasell med enorma språng fram och tillbaka.  Skulle Chivas vara i vägen i hennes framfart tar hon bara ett lite extra stort hopp över honom!
Den 18/7 ska Tova på sin första utställning. En liten inofficiell utställning under husdjursdagen i Alsen, så nu måste vi träna att springa i ring, stå och visa tänderna.  Sen har vi den stora utställningan i Svenstavik den 7/8 då hon också ska vara med. Det ska bli spännande. Det var många år sedan jag ställde ut en hund.
Nästa helg bär det av till Härnösand och agilitytävling med Chivas.  Det är jag, Örjan och hundarna som åker. Hoppas på fint väder förstås.

Kommentarer
Postat av: Agneta

Så kul att ni ska till Svenstavik!! Jag ska förmodligen också dit och jag ser fram mot att få träffa en äkta "Russinvalp". Hoppas att vi får tid att prata lite efter att nervositeten släppt.

2010-07-09 @ 23:04:49
URL: http://www.nogg.se/semestersol

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0