Tova - en riktig skithund!

Just det! Vi har kommit på att Tova är en riktig skithund, eller snuskhund kanske vi ska kalla det. Hon älskar allt som är äckligt - inte så ovanligt bland hundar, men jag har inte haft någon sådan tidigare i alla fall. Med sitt eminenta luktsinne ( som också verkar vara snäppet bättre än hos mina tidigare hundar) nosar hon fram allt från råttkadaver, döda fåglar och bajs i alla möjliga former.  När hon väl fått tag på det är det tji omöjligt att få tag på henne. Det spelar ingen roll hur man ropar och vad man frestar med. Inget går väl upp mot en halvrutten mus!  Så nu är det långlina som gäller på våra "lös"-promenader, så att jag ska ha en chans att stävja detta snuskiga begär.
Idag var vi på agilitybanan en sväng för att träna lite balanshinder och tunnlar. Vips hade lilla fröken stuckit iväg in i skogen och hittat en död fågel!  Den trofén lyckades jag i alla fall lura av henne och stoppa ner i en hundbajspåse! 


Tova var en riktig hejare på balanshindren. Det märks att det finns i rasen ett intresse av att hoppa och klättra redan. Mina shelties fick jag jobba med en del för att de skulle våga sig upp på bommen och A-hindret.  Gungan har vi bara börjat slå med tassen på än så länge.
Igår ställde jag upp 2 slalompinnar hemma och hon fattade på 2 minuter vad hon skulle göra, så fortsätter hon så här bra så blir hon en fröjd att träna agility med!
I morgon är det dags för valpkurs. Jag tror att det är bra för Tova att vara i en grupp med andra hundar. Jag kan säkert också lära mig ett och annat. Kursledaren heter Jenny Eliasson och verkar kunna mycket om Bergern. Hon har själv suttit i styrelsen i rasklubben så det är ju jättepositivt. Vi ska samlas på stortorget i Österund. Det ska bli spännande!
Busen har börjat stödja på sitt ben nu, men har ett sår som inte vill läka efter en vätskeansamling intill operationssåret( han har råkat riva upp det ett par gånger) så han måste fortfarande ha tratten på  och vi har inte kunnat gå på någon vattenträning ännu, men vi tränar på så gott vi kan själva. Vi har byggt en "bro" av några plankor för jag upptäckte när vi  gick över en bro i Brunflo att han då satte ner alla tassar så ordentligt, så det blir nog bra träning för honom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0