Hösten

Förra helgen gjorde jag, Örjan, Martina  och hundarna en liten tripp söderut.  Vi besökte nämligen Rebecca som pluggar teater i Molkom utanför Karlstad. Hon behövde bl a lite grejor som vi tog med oss dit.  Det blev ett par trevliga dagar med joggingturer med hundarna, shopping och restaurangbesök. Tyvärr var det klent med sola i Karlstad men det gjorde inget. Kul att träffa Rebecca igen efter 4 månader! 


Efter Karlstad for vi vidare till Linköping för att lämna av Tina som ska bo där nu tillsammans med sin pojkvän Alex.  Hoppas allt går bra för henne och att hon hittar ett jobb där!

Hundarna tyckte nog det var mysigt att få vara med oss hela dagarna i flera dagar. Jag hade tagit med en massa hundgodis och leksaker men det blev tyvärr inte så mycket tränat som jag trodde. Det blev ju i alla fall lite miljöträning!



Idag har det varit avslutning på allmänlydnadskursen som jag och Tova gått. Det var varit jättebra för både mig och henne.  Nu är hon inte Lika störningskänslig längre och jag vet mer hur jag ska gå vidare i träningen.
Det känns som jag har lärt mig massor om hundräning på senaste tiden. Tack vare kursen har jag läst mer än  vanligt i böcker och på hemsidor och tagit till mig en hel del.  Bl a detta:

Ledarskapet :  Genomsyrar hela relationen till min  hund. Är inte ledarskapet bra kan inget annat bli bra heller!  Nu är det minsann ingen hund som går ut genom dörren utan att titta på mig och få tillåtelse först!

Belöning:  A och O i all hundträning. Hunden är egoist, jobbar bara för egen vinning därför gäller det att erbjuda superattraktiva belöningar om man ska få resultat. Försök hitta det din hund jobbar bäst för.

Variation:  det gäller att upplevas som skojig av hunden. Matte måste vara roligare och kunna erbjuda nåt bättre än den där hunden som kommer gående på vägen  t ex.  Variera promenaderna - göm godis i stubbar t ex.

Att höja kraven:  Jag måste anstränga mig för att ta små, små steg framåt i inlärningen. Jag har ofta lite för bråttom har jag märkt. Går lite för fort fram. Det måste jag tänka på !

Ja detta var väl inget nytt för er hundmänniskor - egentligen inte för mig heller, men man kan behöva bli påmind då och då.



Det kanske verkar som jag tränar mycket agility med Tova,  men det gör jag inte. jag har några hopphinder hemma som hon får hoppa ibland på lägsta höjden och ett slalom. Det har känts viktigt att få till grunderna till kontktfält och slalom innan vintern.  Om 2 veckor börjar vinterträningen i Ridhus så då blir det mer regelbunden träning ( varannan vecka) i en grupp för hundar som behöver grundträna på hinder.



Ja nu har Tova faktiskt gjort 8-pinnarsslalom utan bågar!  Det var mest en test för att se om hon fattat och det hade hon. Jag ska fortsätta med bågar och 4-pinnarsslalom från olika vinklar för att lära henne rätt ingång.



Tova och Trassel är fortfarande bästa lekpolare trots att hon nu är mer än dubbelt så stor som honom !

Kom just på att norrland är nog ganska bra i alla fall. I alla fall när det gäller frånvaron av fästingar. Jag hittade nämligen nåt underligt på vardagsrumsgolvet i morse som visade sig vara en VÄLDIGT stor fästing (levande).
Tyvärr tänkte jag inte på faran för dessa kryp när vi åkte till de lite sydligare breddgraderna och har inte gått igenom hundarnas päls sedan vi kom hem så någon av dem (Troligen Chivas) har haft med sig det lilla krypet hit! 

Ja det var allt från den här gången. Ha det bra i höstkylan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0