Hatar vintern!

Fy vad jag tycker illa om vintern!  Kallt så man håller på att förfrysa fingrarna bara för att man tar av sig handskarna emellanåt för att kunna ge hundgodis ( fast oftast har jag fingervantar innanför men mina ivriga hundar råkar ju bita hål i dem när du ska ta hundgodiset så då blir det ju kallt ändå!).  Snö överallt!  Att gå i skog och mark är ju helt kört. Skoterspåren är ännu inte uppkörda ordentligt så där sjunkar man ner en decimeter!  Tur att vi har travbanan i alla fall som plogas på vintern så det finns nånstans man kan gå med lösa hundar, men det blir lite tjatigt att alltid gå runt travbanan.  Jag har t om fått skotta en gång på tomten så att hundarna ska kunna gå lite längre för att göra sina behov de gånger de bara släpps ut. Inte så kul att  få allt framför bron!   Hundträningen ligger på is känns det som, det är svårt att göra nåt helhjärtat med dessa yttre omständigheter.  Körde dock lite hoppteknikträning förra helgen och det funkade riktigt bra. Jag tyckte Tova hoppade bättre på slutet, med huvet mera sänkt. Om det inte är så kallt i morgon tror jag vi ska prova igen.  Inneträningen går inte heller nåt vidare. Från att nästan kunna apportera riktigt före jul, vill Tova nu inte ens ta apportbocken i munnen. Jag vet inte alls vad som hänt. Försöker att börja från början och inte bli irriterad, men det är svårt när jag vet att hon kan!
Jag har försökt lära henne en del trick, men  det  funkar inte så bra heller - Tova gör nämligen inte som det står i böckerna att hunden ska göra när man själv gör på ett visst sätt!  Istället för att t ex lyfta höger framtass när man lockar med godis till vänster om hundens huvud gör hon helt enkelt ett litet galant skutt och förflyttar hela bakdelen till höger i stället, för att hon ska nå godisbiten! 
Just nu känner jag mig som en usel hundtränare. Ingen fantasi och inget tålamod.
Hoppas på en tidig vår och mer inspiaration och motivation. 
Det är bedrövligt att nästan ett halvt års träning ska gå bort pga vintern.
Här kommer i alla fall en vinterbild på fröken Tovalova.

Kommentarer
Postat av: Jeanette

tjenare. Kunde inte låta bli att skratta åt det hela när jag läste din blogg. Den hade många likheter med min senaste. Vill avsluta med att säga att sätt då för all del ingen krav på appórteringen än om du tycker att hon kan. Tycker hon inte att det hela är kul så kommer du ingen vart med en Berger. Tror mig men jag vet. Använd fantasin till att få momentet roligt igen. Och har du ingen ta hjälp av någon som har. Du, du nämde aldrig Skellefteås agilitytävling i vår. Vi ses väll??

2011-01-16 @ 11:42:19
Postat av: Agneta Spiik

Hon är så söt Tova så man blir alldeles rörd

hon är så lik Russin

ang träning så ha tålamod och man får alltid vara ett steg före en Berger för de är så smarta och snabba i sitt tänkande.

lycka till med träningen

hälsn Agneta och mamma Russin

2011-02-04 @ 16:51:11
URL: http://www.kennellaminic.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0