Nya framgångar för Tova

Då har man varit på turné igen då. Det är riktigt kul det här. fast det blir många mil och en STOR bränsleräkning när den kommer.
började helgen med agilitytävling i Gävle. Det var bara klass 1 och 2 eftersom SM också kördes denna helg.
Vi träffade Mia Kaleli och Tovas halvsyster Kiri. De tävlade i samma klass.



Det är Kiri till vänster och Tova till höger. De ser mer lika ut på bilden är jag tyckte de var i verkligheten.
Tova lite väl bitchig också mot stackars Kiri som var så snäll och inte alls ettrig som Tova är mot andra hundar.

I aglilityloppet blev vi diskade pga att Tova tog fel hinder. Det var en ganska svår start med två sneda hopphinder först och sedan bommen och A´et nästan bredvid varann. Det sa bara swish så var Tova uppe på A´et fast det ju var bommen hon skulle upp på. Hon hade alltså betydligt mera fart än jag var beredd på. Jag fortsatte förstås banan ändå efter detta. När hon så kom till A ´et igen ( rätt den här gången) hoppade hon av det och fortsatte direkt över ett hinder som jag inte visat på ( Egna initiativ!) så jag tog tillbaka henne så hon fick göra om och göra rätt.  Så fast det blev en diskning var jag jättenöjd med hennes fart. Tänk vad agility är en bra sport, fast det skiter sig finns det alltid nåt att glädjas åt..... det är kanske därför man fortsätter?

I hopploppet hade hon också  bra fart, men missade tyvärr slalomingången så vi fick ta om det och fick 5 fel. Jag ville inte visa för tydligt heller för vitsen är ju att hon ska hitta ingången själv. Nu var det två tunnlar innan så hundarna fick ju upp rätt hög fart.  Hon blev i alla fall 6 ´a i det loppet.

Sen bar det av mot Dalarna och Avesta. Där tog vi in på Dalahästens camping.



Campinglivet är rätt skönt ibland. I alla fall de stunder solen skiner!

Hundarna verkar också njuta av att vara ute. Det är ju full fokus på dem hela tiden.



På söndagen var det dags för utställning. Jag var lite orolig för vad Tova skulle tycka om att bli klämd på av den store manlige domaren, men det gick bra. Eftersom hon var den enda hunden i ringen som behövde ett bord och de inte hade nåt sånt där fick hon helt enkelt ställas på sekreterarens bord, men det gick bra det med.



Tova var den enda i sin ras, och eftersom domaren tyckte att hon var fin blev hon både BIR och fick sitt första CERT!  Det var ju jättekul. Så här sa domaren som heter Dan Ericsson om Tova:

Fin tik med härlig stil och utstrålning och den rätta uppsynen. Bra ögon och uttryck. Fin front, hals och kropp. Utmärkt päls. Korset i brantaste laget. Visar sig glatt.



Nu vet jag inte hur mycket kunskap han hade om rasen, men ett cert är ju i alla fall ett cert!
Lyckad helg kan jag tycka!



Trackback
RSS 2.0