Tovas första pinnar!



Jag känner att jag är väldigt dålig på att uppdatera bloggen nu för tiden . Tiden räcker inte riktigt till tyvärr. All ledig tid går åt till att träna agliity och lydnad med Tova. Vi går ju en tävlingslydnadskurs nu och då har man ju hemläxor som måste göras. Just nu är det ställande under gång, fritt följ och apportering som vi hårdtränar. Apportering gillar inte Tova, men när man mutar med kattmat går det ganska bra, men jag får nog försöka använda fantasin för att göra det lite roligare.  Förutom hundträning så går tiden åt till att leta bil. Vi har nämligen insett att vi behöver införskaffa en bättre bil. Min gamla passat har nog gjort sitt nu och det är inte lönt att reparera det som är trasigt.

De två senaste helgerna har varit fyllda av agility. Först i Härnösand och senast i Umeå och Nordmaling.
I Härnösand märktes det väl att Tova var nybörjare. Hon flöt lätt ut mot publiken när hon hörde eller såg nåt spännande och var rätt så ofokuserad. Pigg och glad ändå och hade tidvis riktigt bra fart. Inte i slalom tyvärr så där har vi nåt att jobba på. Tre av 4 lopp blev diskade. Huvudsaken var i alla fall att hon inte tyckte något var otäckt.



I Umeå var hon ungefär lika som i Härnösand. Sådär lagon ofokuserad men gjorde en hel del bra grejer - kontaktfälten tex. Chivas däremot gjorde ett jättebra lopp som ledde till en niondeplats - bra för att vara Chivas.
Sen tog vi en dags vila och åkte till Täfteå där jag och Örjan gick på dans. Det var skoj.
Tidigt på söndag morgon drog vi vidare ner mot Nordmaling. Jag hade bestämt mig för att vara jättenoga nu och verkligen visa tydligt och tänka hinder för hinder och strunta i farten. Huvudsaken att hon lär sig ta hindren rätt!

Min taktik fungerade och det verkade det som poletten trillat ned för nu gick Tova 4 felfria lopp på 2 dagar! Dag 1 gick det väl lite väl sakta, i agilityloppet var hon bara hundradelar från referenstiden, men så var jag också väl noga på kontaktfälten, där tappade vi åtskilliga sekunder. I hopploppet var Tova den enda felfria och vann!!! Kanonkul. Ett presentkort på försäkring blev det också. 

Dag 2 blev det också 2 felfria lopp ( lite tveksamt i agiliyloppets slalomingång kan jag tycka, där hade jag nog dömt 5 fel om jag var domare) men vi fick en pinne. I Hopploppet blev det en sjätteplacering.



Träffade naturligtvis Jeanette också, som gjorde några jättefina lopp med Studsa.
Även fast jag var glad åt Tovas pinnar så vet jag att farten måste ökas för att vi ska kunna konkurrera i högre klasser.Jag ska träna på lätta snabba banor med ordentlig belöning på slutet tex. korta slalom så att hon lär sig hitta ingångarna själv och ökar på farten i slalomet.
Jag tycker det är konstigt att Tova som är en sån energisk hund med mycket fart i andra sammanhang inte ger järnet på agilitybanan . Av den anledningen  vill jag ju att hon ska få vara kvar i klass 1 hela den här säsongen för att inte få för svåra banor, men nu har hon ju redan 2 pinnar i agilityklass.... Men,  man har ju varit med förr - vet att det kan dröja LÄNGE innan den sista kommer.


Trackback
RSS 2.0