Fortsatt träning



Här är Tova i sitt reflextäcke. Passade på at tta några bilder på en kvällstur.

Idag har jag sprungit på stan hela dagen. Hade en lång lista med saker att uträtta. Det blir ju så när man inte gör det så ofta.  uppdrag nr. 1 var att handla en klänning!  Ja ni läste rätt.  Jag ska till Stockholm om 2 veckor med jobbet ( mässa och fest) och tänkte för en gångs skull klä mig lite mer kvinnligt.   Jag hittade faktiskt en! Visserligen grön, men den var kvinnlig i alla fall. ( jag brukar ha målet att INTE köpa kläder som är svarta, bruna eller khakigröna för det är nästan allt i min garderob) Så idag fick inte hundarna så mycket tid med mig fast jag hade ledig dag tyvärr.

Förra torsdagen tog jag med mig Tova till den "svåra" agilityträningen" som jag normalt har med mig Chivas till.
Det gick inget vidare. Dels var det så kallt att jag hade lite för tungsprungna kängor på mig, och dels var det för svår bana för Tova. Det gjorde att jag blev osäker i min handling vilket ledde till att Tova hela tiden hoppade upp mot mig för att ta kontakt.  Mina mer erfarna klubbkamrater var riktigt bekymrade över att hon hoppade mot mig och undrade hur jag skulle lösa det problemet. Jag sa som det var  - att jag inte sett det som nåt problem. Visst har det hänt att hon hoppat upp när vi tränat enstaka hinder ( hon t om bet mig i armen en gång) men när vi kört kombinationer har vi inte haft det problemet.  Jag fick mig i alla fall en tankeställare och får fundera lite mer på hur jag belönar för att det inte ska bli ett problem framöver.  Jag använder idag mest extern belöning - godisskål i slutet av kombinationen/ banan för då får jag bäst fart på fröken.

I torsdags hade vi träning med "lätta" gruppen.  På slutet körde vi en hel klass 1 bana ( ganska lätt)  och det grejade Tova utan problem.  Duktiga Tova!  Jag var mer än nöjd.

Den 7/4 ska vi ha en inofficiell tävling här. Stina Bäck utbildar sig till domare och behöver döma ett antal hundar så därför har vi planerat för  en tävling i Dille Ridhus. Då ska Tova få vara med eftersom de inte behöver vara 18 månader. Det ska bli kul att se hur hon och jag klarar det under tävlingslika förhållanden.

Det verkar tyvärr inte bli någon tävlingslydnadskurs i vår på de närliggande klubbarna så jag vet inte alls hur det blir med vår lydnadsdebut. Jag känner mig för osäker för att bara starta utan att ha gått kurs och fått träna lite mera i skarpt läge. Jag kanske måste anlita nån att ha några privatlektioner med oss.

Det är i alla fall skönt att kylan verkar ha gett med sig. Visseligen båser det desto mera istället.

Längar efter barmark och ljusa kvällar!

Kommentarer
Postat av: mia

Så himla fin hon är lilla Tova. Liten miniKiri liksom..! Ja, jag har också lite problem med att bli "vallad" och biten när vi tränar. Kommer när hon är uppe i varv plus frustrerad. Lycka till med inoffen. Planera en egen väg om banan är för svår!

2011-03-14 @ 21:45:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0