Lydnadsdebut

Oj vad länge sedan jag skrev något här. Det känns nästan som om hela vintern gått.  Som tur var fick jag och Tova lite nya träningskompisar i december så då kom vi igång med lydnadsträning ordentligt 1 gång i veckan. Dessutom läste jag på lite mera och fick lite bra tips på hur jag skulle lära ut fritt följ genom att låta hunden " tigga " sig till godis vid förarens sida. Det funkade bra så jag som nästan gett upp det där med att kunna tävla i lydnad började åter se en möjlighet i det. Jag hade siktat in mig på att debutera i tävlingssammanhang i april, men när Anneli och Jenny hade anmält till en tävling i Strömsund i februari gjorde jag slag i saken och kollade om det gick att efteranmäla och det gjorde det!   Så senase veckan har det varit hårdträning av ställende, läggande, agpportering och linförighet.  Tova gick riktigt bra på träning, men jag hade aldrig kört ett helt program utan godis. Att ta främmande apporter gillar hon inte heller, och blandar ibland ihop läggande och ställande.

Jag var i alla fall rätt nervös när vi skulle in. Platsliggningen var sist.
Så här gick det:

Tandvisning 9p ( hon reste sig upp)
Linförighet  6,5 p ( tvekar i startn nosar lite, går lite långt fram)
Läggande 8,5 p
Inkallande  10 p
Ställande 9 p
Apportering  7p ( hon ville först inte ta apporten)
Hopp över hinder  10 p
Helhetsintryck  8

Jag tyckte det kändes riktigt bra faktiskt.

Här kommer det på film:



Platsliggningen var sist.

Efter ca halva tiden klev hunden bredvid Tova upp och gick mot sin matte.  Strax efter det började Tova klia sig och när hon var klar med det satte hon sig upp. Jag spände ögonen i henne som för att säga LIGG, och..... hon lade sig igen!  Så vi fick i alla fall 5 p på platsliggningen, men då räckte poängen bara till ett 2 á pris, men jag var jättenöjd med det. Så nu har jag fått blodan tand och vill anmäla mig till fler lydnadstävlingar.  Satt även kvar och tittade på några elitekipage, och de är verkligen duktiga!
Så här trött var Tova efteråt:



hej så länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0