Valparna snart 12 veckor

Oj vad länge sedan jag skrev något här. Det finns liksom ingen tid för sånt. Alla som haft en valp förstår vad jag menar... och då har de flesta bara EN valp åt gången. Eftersom jag har två tar allt förstås dubbelt så lång tid. Man måste ju ta valparna var för sig och leka med, koppelträna och miljöträna. Det är ju viktigt att de inte blir alltför beroende av varann. Det ska ju vara roligare att leka med mig än med syskonet - så man har ju en utmaning vill jag lova! Sömn blir det lite för lite av, och mat lagas inte så ofta längre. Kanske därför jag upptäckte häromdagen att jag tappat 2 kg - bara så där... Valparna är ganska olika när det gäller att möta omvärlden. Tuss är ganska oberörd när det gäller nya miljöer och människor - inte så att hon kastar sig i famnen på alla precis, men hon är inte rädd och viftar ofta på svansen då hon närmar sig nya människor. Hundar däremot är hon mer osäker för. Skäller en hund inne på en gård villl hon inte gå förbi. Sasse däremot visar mer att han inte gillar varken främmande människor eller hundar genom att skälla på dem. Där får jag nog räkna med att lägga en hel del tid på miljöträning. Kommer nya människor hem till oss tar det i och för sig bara en kort stund innan han vågar ta kontakt, så han är väl en rätt typisk berger kan jag tänka mig. Tova var faktiskt värre när hon var liten , och henne blev det ju ordning på.
 
 
Jag är noga med att leka med var och en åtminstone ett par gånger per dag. Fokuserar på jakt och kamplek. Eftersom jag "misslyckats" med Tova på den punkten är jag extra fokuserad på att få till den biten.
 
 
Båda kampar jättebra - ibland lite väl bra med blodiga händer som följd...
En annan som faktiskt också börjat kampa och leka nu är Tova. Det är fantastiskt kul!  Hon är riktigt våldsam i sitt kampande och får upp en rasande fart då vi tränar agility. Tänk om man ändå kunde få lite av den energin när man är ute och tävlar. Nej istället är hon loj som en filbunke innan start och det går liksom inte få upp energinivån. Kan bara hoppas att det kanske kommer därockså så småningom eftersom hon tidigare inte ens kampat och lekt hemma.
 
Vi har debuterat i agility för i år. Exakt 75 dagar efter valpning blev det. Hon hade bra timing där lilla Tova. 
Det var i Härnösand i klass 2 i både hopp och agility och det gick faktiskt över förväntan. Vi som inte fått  en enda agilitypinne under 2012 slog till och gick nolla och vann ett agilitylopp och fick därmed vår andra pinne. Jättekul! 
Vi vann en bok om att träna in olika trick, som jag inte hunnit titta i ännu, men det blir väl.
Jag var faktiskt nöjd med loppet också. Ingen racerfart, men vi var ju i alla fall snabbast och det är väl det som räknas. Här kommer loppet.
 
 
 
 
De övriga tre loppen blev vi tyvärr diskade i. I ett hopplopp hoppade hon av A-hinderet så jag valde att ta om och diska oss. I ett lopp gick hon ur slalom flera gånger så till sist valde jag att bara köra vidare, och i ett lopp sprang hon in i en lockande tunnelingång.  Det är kul att tävla för man blir så inspirerad att träna hemma på det man misslyckats med. För min del känns det som att jag måste gå tillbaka och verkligen grundträna både slalom och balanshinder. Ja det är minsann ingen lätt sport man gett sig in på...
I Härnösand bodde jag och Tova med Marita och Eddie. Tova var mycket trevligare mot honom än tidigare. Jätteskönt. Det är så otrevligt då hon är så där bitchig mot andra hundar utan att de gjort henne nåt.
 
Ja nu är det bara en vecka kvar med sovmorgnar och hemmajobb vissa förmiddagar. Från 1/6 blir det heltidsjobb igen. Tufft. Tur det är långa ljusa kvällar....
 
Här kommer några fler bilder på sötisarna:
 
 
 
 
 
 
 
 
Här kommer en liten film på Tuss kamplek:
 
 
 
 
Mitt i allt det roliga med valparna har vi också fattat ett tråkigt, jobbigt beslut. Nämligen att låta Busen och Chivas somna in för evigt tillsammans .Det skedde i måndags. De har gett oss mycket glädje, men som situationen var kunde vi omöjligt hinna med 5 hundar. De har ändå levt lyckliga liv och fått vara aktiva
in i det sista. Busen har varit en jättebra extrapappa åt valparna, men hans hälta efter korsbandsskadan gjorde att han hade jobbigt att hänga med på turerna med de andra hundarna.  Fina Busen som varit en fantastisk hund. Mer social hund har jag aldrig träffat på. Fungerade hur bra som helst med alla hundar och människor. Tog LP 1 på 3 tävlingar och hade förmodligen blivit en kanonbra agilityhund om jag haft mer kunskap och kunnat hantera hans energi på banan. Hans slalom var helt underbart. 
Chivas var hunden jag fick "ta över" och lyckades få till hopp- och agilitychampion. Tyvärr hade jag inte den bästa kontakten med honom utanför banan då grunden aldrig lades ordentligt då han var valp. Många var de gånger han sprang ifrån mig för att jaga rådjur eller bara skälla på en hund eller människa han fick syn på en bit bort.  Tack för att jag fått lära känna er och sov så gott .

 
 
Nu laddar jag för lydnadstävling den 4/6. Debut i klass 2.
Lite galet kanske då momenten inte ens sitter hemma på gräsmattan, men jag är ju lite så att jag måste anmäla mig för att komma igång att hårdträna. Har även beställt koner nu så att jag kan ha en egen ruta att träna på. Har problem både med rutan och hoppet, att hon inte springer fram då jag inte har någon target på backen. Jag får se tävlingen som en test var vi står. Dagen efter drar vi till Nordmaling och Umeå för 4 dagars agility. det ska bli skoj.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Grattis till vinsten och första platsen med Tova.Måste få se på valparna nu när du kommer till umeå. Vad kul det skulle vara. Har inte anmält någon av hundarna i varken agility eller lydnad. Får se till hösten. Kram på er

2013-05-26 @ 22:01:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0