Höst och valparna är 7 månader

Oj vad fort tiden går. Tänk nu är valparna redan 7 månader! Lika stora som mamma Tova är de. Frågan är om Sazze rent av är något större. Det borde han bli eftersom han är kille. Det är mer fart på Sazze och Tuss nu. Leker och kampar riktigt bra och har börjat uppskatta "agilityträning". Än så länge tränar vi bara slalomkorridor och running contacts på en bräda. Har så smått börjat ställa ut ett hinder med ribban på backen som de ska springa över och sedan runda en pinne och komma tillbaka. Det tycker de är jättekul. Senast jag var på agilitybanan blev Sazze helt vild och tyckte allt var jättekul. Hoppas det håller i sig! 
 
Det har i alla fall varit en fantastiskt fin höst. Synd man jobbat mycket och inte kunnat utnyttja de fina dagarna, men en helg i September var vi i alla fall i Arådalen och gick. Det var otroligt fint och härligt. Hundarna njöt i fulla drag av att få springa omkring på vidderna - och hoppa upp på varenda sten såklart....
 
Mycket ren var det också där. Tova fick vi hålla kopplad för säkerhets skull, men Tuss och Sazze var lösa och sprang inte efter dem. Duktiga vovvar!
 
Här kommer några fler bilder från fjällturen:
Tuss
Sazze
Fort går det här...
 
En annan helg i September åkte jag, Tova och Tuss med Marita och Eddie till Ö-vik på agilitytävling. Tuss var en ren drömhund att ha med sig. Höll sig innanför kompostgallret runt husvagnen då hon inte låg vid planen i bur. Gick lös bland andra hundar och lekte glatt med mig mitt bland alla hundar och tävlande. Hon blir nog en bra tävlingshund att ha med i framtiden. Kan koppla av när det behövs. Sazze däremot är jobbig. Han är fortfarande väldigt osäker på både främmande människor och hundar.  Jag tar alla chanser att träna, men det känns ändå som det är för lite. Vi går valpkurs också och det har varit jättebra. Han är något bättre vid möten med främmande hundar, men han påverkas jättemycket av hundar med mycket energi. Går upp i högvarv och det är svårt att få honom lugn igen. Tova var ju också ungefär så som liten så jag har stort hopp till att det går över med tiden även för Sazze. Det som gör mig lite mer bekymrad för Sazze är att han verkar tro att anfall är bästa försvar, så man får vara mycket försiktig med honom. Får alltid säga åt folk att inte stoppa ner händerna mot honom. Tova däremot hoppade bara undan när hon blev rädd.
 
Vi tränar en hel del lydnad nu,  ligg, sitt, stadga, bakdelskontroll, fritt följ, burlekar. Fortfarande bara på leknivå, men de är duktiga på självkontroll - i alla fall Sazze. Som det känns just nu tror jag att Sazze blir bättre på lydnad och Tuss bättre på agility, men det kan ju hinna ändras.
Apropå lydnad så gjorde jag och Tova en katastroftävling i lördags. Hade en förhoppning om att kankse lyckas få åtminstone ett andrapris i Lkl 2 denna säsong, så jag anmälde oss och satte igång att intensivträna rutan och hoppet, som är våra största svagheter. Det gick sådär, men trodde väl aldrig att tävlingen skulle gå SÅ dåligt. Platsen fixade vi. Fritt följ gick halvdant, 6 p bara, läggandet helt ok, 8 p, men sen ballade det ur. Vid inkallningen tjuvade hon och var på väg till externbelöningen så det blev nolla. Resten av momenten nollade vi också. Fick ihop totalt 73 p!  Jag var så besviken. Åkte direkt efter min tur och på hemvägen svor jag på att aldrig tävla lydnad mer!  Vi får väl se hur det blir med det. Nu har jag anmält mig till en föreläsning med Siv Svendsen som handlar om att träna med lek, så vi får väl se om jag kan få lite nya verktyg  efter den kanske.
Frv. Sazze, Tova, Tuss
 
En annan tävlingsform som är betydligt enklare och roligare är rallylydnad. Har gått en kurs nu i höst och debuterade i tävlingssammanhang redan efter ett kurstillfälle! Ville passa på då det var  en tävling på hemmaplan. Det gick verkligen över förväntan. Tova och jag kom på en delat tredjeplacering i nybörjarklass med 92 p! Jättekul!
Jag kommer nog inte att kuska runt långt för en rallylydnadstävling framöver, men kommer absolut att vara med i lite tävlingar på hemmaplan. Man har ju mycket gratis med en lydnadstränad hund. Eftersom man får prata med hunden och använda kroppen är det ju också så mycket enklare.
 
Så här fin blev Tova med sin bronsmedalj!
 
Sista agilitytävlingen var också riktigt kul. Tyckte Tova hade lite bättre driv än hon haft på senaste tiden. Tyvärr sitter inte kontaktfälten så det blev flera femmor, men det ska vi få till innan nästa säsong hoppas jag. Tränar både runnings och med bågar. I tordags hade vi första ridhusträningen och då gick Tova med bra fart. Hoppade dock kontaktfälten då jag inte använde bågar, så jag ska göra det varenda gång på både A och balansbom.
 
Ja det var allt för denna gång. Avslutar med en bild på lilla söta Tuss. Vet inte hur många gånger hon ryckte upp ljungen ur krukan och sprang omkring med den i munnen. Min lilla busråtta!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0