Sommaren 2014

Ja då är sommaren snart över då. Oj vad fort det gick, och vad varmt det var varit! Ur hundträningssynpunkt inte särskilt bra.
 Snart är Tuss och Sazze 1,5 år och jag hade ju som ambition att att de skulle få göra sin agilitydebut i Ö-vik i mitten av september, men jag har precis insett att det nog inte blir så. Ingen av dem har lärt sig alla hinder ännu, och Sazze kommer inte ens att bli godkänd att få starta av den inmätande domaren då han inte är tillräckligt tillgänglig. Jobbar mycket med möten med andra hundar och människor, men Sazze har väldigt jobbigt med den där först kontakten...sen går det bra. Går en problemhundkurs nu och har fått några fler verktyg, men det går saaaakta framåt, och det är inte min grej precis.
 
Sommaren har annars varit händelserik, startade med vallningsläger i maj då både Tova,Tuss och Yochi blev godkända i vallanlagsprov. Sazze fick stanna hemma men husse.
 
 
 
 
 
 
Sen var vi på Bergerträff. Det var jättekul att träffa alla trevliga bergerägare och att se alla fina hundar.
Ställde ut Tuss och Tova. Tuss skrällde till och blev bäst av juniortikarna och fick tävla mot alla tikar, men blev oplacerad. Jag kunde inte hålla tårarna borta när jag ringde hem och berättade. Så överväldigad var jag. jag som alltid tyckt att Tuss varit orastypisk, men smalt huvud, utstående framtassar och för lite päls....
 
Tova fick också jättefin kritik och excellent av den franske domaren, men blev oplacerad av championtikarna. Det var sååå många fina hundar. Vi tävlade även i agility och rallylydnad, dock inga toppresultat, men full fart på agilitybanan i alla fall.
 
I juni var vi till Umeå på agiliytytävling och i början av juli i Härnösand. Kontaktfälten och slalom är fortfarande våra problem, undrar om vi nånsin får till det!
 
I rallylydnad har vi tävlat lite också, nu är vi uppe i fortsättningsklass. Första starten vann vi med 95 p.
 
 
Skulle ha startat denna helgen också, men höglöp satte stopp för det.
 
I augusti var det dags för nationell utställning i Svenstavik. Bara Tuss var anmäld. Hon fick excellent men blev slagen av syrran Yochi som blev BIR och fick cert! Jättekul för Ulrika, men även för mig som stolt uppfödare!
 
 
 
Nu är det bara att fortsätta träna på agilityhinder och Sazzes sociala fobi så kanske vi kan komma ut på banorna nästa år. Hej så länge!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0